Kvalitativ tilnærming i kombinasjon med en kvantitativ tilnærming
Det benyttes hovedsakelig en kvalitativ tilnærming, som også kombineres med en kvantitativ tilnærming ved løsning av problemstillinger. Det vil si at det ved innhenting, beskrivelser og presentasjoner hovedsakelig benyttes ord med beskrivelser og forklaringer, men at det også kan kombineres med bruk av tall som for eksempel statistikk, tabeller og søylediagrammer.
Deduktiv og induktiv tilnærming
Det benyttes både en deduktiv og en induktiv tilnærming. Kursenes deduktive tilnærming starter med ferdig utarbeidede teorier og temaer knyttet til tidligere kunnskaper om forskjellige utfordringer, eller som rådgiver og andre "eksperter" selv syns er viktig før undersøkelsen starter. Da kan disse teoriene og temaene testes for å se om dette stemmer overens med dagens utfordringer.
Teoriene som benyttes innenfor den deduktive tilnærmingen har ofte blitt til ved at man har startet med induktive spørsmål som er blitt stilt enkelte personer slik at de kunne fortelle om egne opplevelser av utfordringer, eller positive erfaringer, og siden er det blitt gjort generaliseringer gjennom antakelser om at både utfordringer og løsninger på disse også gjelder andre i lignende situasjoner. Disse teoriene kan også kvantifiseres gjennom statistiske analyser som viser om de er generaliserbare til andre personer. Dette gjelder ferdig utarbeidede kurs om innadvendthet til pedagoger og foreldre som bygger på resultater fra undersøkelsen i boken innadvendt. Undersøkelsen startet med en kombinasjon av induktiv og deduktiv tilnærming da Herbjørg og Asbjørn fortalte sine subjektive historier, som ble analysert for forhåndsbestemte agens- og intimitetstemaer. Når tolkningene av disse fortellingene presenteres som generaliserbare løsninger som andre kan ha nytte av vises en deduktiv tilnærming.
Problemløsningsmodellen
Andre kurs som du kan bestille her starter med en induktiv tilnærming tilpasset din/deres utfordring og eventuell målgruppe. Barn kan inkluderes i prosessen hvor det får være med å fortelle om sine opplevelser hvis barnet selv og deres foresatte/pedagoger ønsker det. Tillatelser om innhenting og oppbevaring av data sikres hele tiden. 1. Din/deres opplevelse av utfordringen utdypes gjennom spørsmål og beskrivelser av situasjoner. 2. Problemområdet defineres. Dette kvalitetssikres ved å sjekke om rådgiver og du/dere har samme forståelse av utfordringen. 3. For å få en bedre forståelse for utfordringen samles det inn data gjennom intervjuer, samtaler og spørreskjemaer. 4. Datamaterialet analyseres slik at eventuelle mønstre kommer frem. Dette tolkes ved å knytte det opp mot eventuelle tidligere teorier, eller egne og andres erfaringer med utfordringen. Det benyttes en eklektisk tilnærming med flere forskjellige teoretiske perspektiver på utvikling. Dette fører til en diskusjon mellom teorienes, eller personers ulike løsninger på utfordringer. Resultatet av diskusjonen fører til en konklusjon om hva som er den beste løsningen. Konklusjonen kvalitetssikres ved å vurdere om den bygger på data og egne erfaringer, eller bare rådgivers og andres synsing. Synsing kan likevel innebære gode implikasjoner for fremtidig forskning. 5. Ved å finne frem til problemområder og tilhørende problemstillinger velges det hvilke langsiktige og kortsiktige mål man vil jobbe mot. 6. Eventuell ekstra datainnsamling og vurderinger av forventet utvikling slik at man kan finne ut hvor man kan gå mer konkret til verks. 7. Det utarbeides tiltak med en skriftlig redegjørelse og videofremvisning med Power Point presentasjon, som viser hvilke mål man skal nå gjennom tilrettelegging av situasjoner. Det inneholder en gjennomføringsplan med beskrivelser av hva den enkelte personen som er involvert kan gjøre og hvordan, og hvilke og hvordan vurderingsdata skal samles inn underveis. 8. Evaluering. Det vurderes hvorvidt et tiltak har fungert etter sin hensikt.
Før man starter problemløsningsmodellen blir man enig om hvilke metoder for innsamling av datamateriale, analyse, tolkning og presentasjon man vil benytte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar