
Boken INNADVENT inneholder beskrivelser og tolkninger av 16 kjernehendelser i Herbjørg Larsens og Asbjørn Hortmans livshistorier. Hendelsene analyseres og tolkes ved å knytte innholdet i dem til skårer på tilpasningskarakteristikkene agens og intimitet og Fem Faktor Modellens personlighetstrekk. Hendelsene viser hva som fører til en økning og reduksjon av sosial tilbaketrekning i forbindelse med personlighetsutviklingen fra barndom til voksen alder. I boken impliseres det at Herbjørg Larsen utvikler en unnvikende personlighetsforstyrrelse i forbindelse med stor grad av sosial tilbaketrekning i ungdomsalderen, mens Asbjørn Hortman viser denne utviklingen allerede ved begynnelsen av skolealderen. Etter at boken var ferdig skrevet og Herbjørg hadde tatt noen tester hos psykolog fikk hun diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse. Noen år senere viste nye tester at hun heller hadde diagnosen asperger syndrom. Asbjørn fikk aldri satt noen diagnose. Herbjørg er forfatter av boken, og også forteller av egen livshistorie og tolkeren av sin egen og Asbjørns livshistorie og deres personlighetstrekk. I samsvar med en god kvalitativ undersøkelse hadde Herbjørg som forsker ingen forhåndskunnskaper om diagnoser, psykiske vansker, sosial tilbaketrekning, eller andre temaer benyttet ved analysen. Hensikten med undersøkelsen var ikke å sette diagnoser, men å finne ut hvordan tilpasningskarakteristikker og personlighetstrekk innenfor livshistorienes hendelser er knyttet til utvikling. En av årsakene til sosial tilbaketrekning antas å være overbeskyttende oppdragersil. I boken diskuteres det blant annet om sosial tilbaketrekning påvirkes i positiv eller negativ retning ved bruk av gammeldagse undervisningsmetoder med gjensitting som straff for ikke å gjengi salmevers i klasserommet for andre, eller moderne undervisningsmetoder med ubetinget positiv anerkjennelse for egne valg om ikke å delta i muntlige presentasjoner. Siden sosial tilbaketrukne barn antas å «ikke gjør en flue fortred» og fordi det antas at sosial tilbaketrekning har lite å si i et utviklingsperspektiv, har tidligere forskning og praksis vært mer opptatt av utagerende atferd enn sosialt tilbaketrukket atferd. I samsvar med tidligere forskning viste Herbjørg og Asbjørn samtidig med sosial tilbaketrekning også utagerende atferd i forskjellige perioder av livshistoriene sine; Asbjørn i barndommen og Herbjørg i ungdomsalderen. Det impliserer at lite eller forskjellige sosiale erfaringer enn andre i forbindelse med sosial tilbaketrekning fører til ulik kommunikasjonskompetanse, konflikter, og utagerende atferd. I boken Innadvent kan dere også lese om hvordan utviklingen fortsetter i voksen alder gjennom generative handlinger. Det som bidrar til positiv utvikling blant voksne vil også kunne bidra til positiv utvikling blant barn og unge, og vice versa. Avslutningsvis gir boken noen forslag til tiltak og spørsmål for fremtidig forskning.
Les utdrag fra sider i boken her: BLA-I-BOKEN.
Bestill boken her (Prisen er inkludert frakt):
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar