Psykologiske teorier viser ulike perspektiv på hva som utvikler seg, hvordan utviklingen skjer og hvorfor den skjer. Ifølge Sigmund Freuds psykoanalytiske teori er det medfødte drifter som gjør at man tilpasser seg omgivelsene slik at det fører til utvikling. Burrhus Skinners atferdsanalytiske teori vektlegger hvordan atferd formes gjennom forskjellige stimulus påvirker en selv og hvordan egen atferd opererer på miljøet. Alfred Banduras sosialkognitive teori legger til indre kognitive prosesser som menneskers forventninger om konsekvenser av atferd og troen på egen utvikling. Ifølge Jean Piagets logisk konstruktivistiske teori foregår menneskets kognitive utvikling i stadier når man aktivt løser individuelle kognitive konflikter gjennom ting man erfarer. Ifølge Vygotskys sosialkonstruktivistiske teori er den kognitive utviklingen virksomhetsspesifikk og man utvikler forskjellige former for kompetanse gjennom spesifikke aktiviteter i samarbeid med andre innenfor ulike kulturelle kontekster.
Utviklingspsykologiens tre hovedspørsmål er for det første om utviklingen er kontinuerlig og foregår som en spiral hvor vi bare utvikler kvantitativt mer eller mindre av samme egenskapene som vi alltid har hatt, eller om utviklingen er diskontinuerlig og hopper fra et stadium til et annet stadium med kvalitativt forskjellige egenskaper enn vi viste på et tidligere stadium. Det er knyttet til spørsmålet hvor stor betydning erfaringer tidlig i livet har for personlighet i voksen alder. Viser vi samme personlighet på en kontinuerlig måte, eller kan man bli kvalitativt forskjellig i voksen alder fra det man var i barndommen. For det andre om det finnes kritiske perioder i løpet av utviklingen som gjør at det er nødvendig at man får visse erfaringer for at utviklingen skal forløpe normalt, eller om det finnes sensitive perioder som gjør at det bare er lettere å utvikle visse egenskaper i disse periodene av livet enn i andre perioder av livet. For det tredje om man er født med personlighetstrekk, som nedarvede genetiske disposisjoner utviklet gjennom evolusjons historie i løpet av flere generasjoner, eller om personlighetstrekk, egenskaper, osv. utvikles gjennom miljøpåvirkning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar