Livsstil

Det er vanlig å knytte helse til valg av livsstil. Livsstil kan handle om mange ting. For eksempel hvilket kosthold man har, om man velger å bruke kosttilskudd og andre velværeprodukter og om man lever et aktivt liv, trener og er sosial. I forbindelse med det sosiale liv benyttes ofte alkohol og mange koser seg med god mat og tar seg en røyk. I de tilfeller hvor man velger feil kosthold og man mangler vitaminer, spiser for lite, overdriver matinntak, alkohol- og nikotinforbruk, deltar for lite, eller for mye i sosiale sammenhenger, kan dette føre til livsstilssykdommer. Det kan handle om psykiske vansker, antisosiale handlinger som kriminalitet, underkontrollert atferd, eller det å trekke seg tilbake fra sosiale sammenhenger og vise overkontrollert atferd. Menneskers personlighet kan ha betydning for valg av livsstil. Personlighet er et vidt begrep og omfatter medfødte genetiske disposisjoner, som personlighetstrekkene man finner i fem faktor modellen; 1. innadvendt og foretrekker å være inne og mye alene, eller om man er utadvendt og liker å være ute og omgi seg med mye mennesker, 2. samvittighetsfull; snill, flink og arbeidsom, 3. omgjengelig og viser omsorgsfullhet og tillitsfullhet, 4. åpen eller lukket i møte med nye mennesker og situasjoner, 5. nevrotisk og engstelig, eller rolig i møte med stress. I løpet av oppveksten vil temperamentet og miljøet virke sammen og forme personligheten. Personlighet omfatter også identiteten og den oppfattelsen man har av hvem man er; personlige verdier og valg man har gjort omkring hvordan man vil leve. Personlighet handler dermed også om selvkontroll i forhold til egen livsstil. Det handler om den kognitive utviklingen som former tanker som gjør at man kan ha kontroll over egne valg. Det handler også om den emosjonelle utviklingen knyttet til den forståelsen man har fått om egne og andres emosjoner som gjør at man får god emosjonsregulering. I barndommen dreier det seg mindre om egne valg av livsstil, men de erfaringene man får i barndommen vil likevel påvirke personlighetsutviklingen og valg av livsstil i løpet av livet. En for streng og overbeskyttende oppdragerstil kan føre til overkontrollert og sosialt tilbaketrukket atferd slik at man får manglende sosiale erfaringer, mens en indulgent oppdragerstil hvor barn blir oversett kan føre til underkontrollert atferd og til at man utsettes for fare. Gjennom oppdragelse prøver man å lære barn forskjellen mellom rett og galt, spise sundt, forstå hvordan andre og en selv har det, vise medfølelse og omsorg for andre og seg selv. Når barna kommer i ungdomsalderen er det mange som er bekymret for hvordan det skal gå med barna i forbindelse med festing og bruk av alkohol og andre rusmidler. Man er opptatt av å lære barna egenskaper som verdsettes i samfunnet; som å finne en egen identitet slik at de blir selvstendige personer, men også å finne en sosial identitet slik at de mestrer å leve i positive relasjoner til andre.

Kurs om innadvendthet/sosial tilbaketrekning for pedagoger, foreldre og andre interesserte


Kurset bygger på innholdet i boken Innadvent som består av to kasusstudier av to sosialt tilbaketrukne personer; meg selv Herbjørg Larsen og tidligere politiker Asbjørn Hortman. Studiene tolker 16 kjernehendelser i livhistoriene våre ved å knytte dem til tilpasningskarakteristikker og  personlighetstrekk i Fem Faktor Modellen. 




Kursvideoen består av en Power Point presentasjon som varer i to timer og førti minutter. 

Videoen kan du se gratis her: Video om innadvendthet/sosial tilbaketrekning for pedagoger og foreldre, Du finner den også under linken du finner i temakollonnen for videoer her på nettsiden. 

Du kan benytte videoen til selv å arrangere prosjektarbeid med samarbeid mellom lærere, foreldre og andre.

Du kan også bestille kurs om innadvendthet for pedagoger, foreldre og andre interesserte som jeg arrangerer for dere. Kurset består da av en fremvisning av kursvideo som inneholder en Power Point presentasjon. Det vil bli delt ut spørsmål til diskusjon av innholdet i videoen i gruppearbeid, og rådgiver/prosjektleder svarer på spørsmål fra deltakerne. Ved slutten av kurset deles resultatene fra diskusjonene i plenum. Kurset holdes som heldagskurs fra klokken 09:00 til 17:00. Kurset kan holdes omgående, eller når det passer dere. Det vil bli gitt nærmere informasjon om dato, klokkeslett, og adresse etter at antall påmeldte er registrert. Vi vil prøve å holde kurset i nærheten av der du bor og på den dagen og tidspunktet som passer deg best. Det vil bli servert frukt, snacks, kaffe og te i løpet av hele dagen, og et måltid med bagett med ost/skinke/salat og juice i lunsjpausen, eller annet etter avtale. Kurset betales etter at du har fått nærmere beskjed om tid og sted. Forbehold om minimum 20 antall påmeldte. Kurs for grupper på 20-30 personer vil bli holdt i klasserom. For større grupper enn dette benyttes gymsal, aula eller forsamlingssal. Hvis dere disponerer egne lokaler, eller ønsker å møte i bedriftens lokaler på Vormsund/Neskollen i Nes kommune (hjemmekontor med stue og tv-skjerm for video), kan det holdes kurs for færre enn 20 personer.

Kurset er tilpasset foreldre og pedagoger som har barn/elever i førskolealderen, skolealderen og ungdomsalderen. Andre som har med barn å gjøre, som besteforeldre, tanter og onkler, osv., og større barn og barn i ungdomsalderen vil også kunne ha interesse av å lære om sosial tilbaketrekning hos seg selv og andre. Tidligste barndomsminnet i Herbjørgs livshistorie handler for eksempel om hvordan hun lærte seg å lese i avisen sammen med farmor og farfar. Når flere deltar sammen vil det bidra til samarbeid mellom foreldre, pedagoger og andre. Med utgangspunkt i beskrivelser og tolkninger av hendelsene presenteres forslag til tiltak i slutten av videoen. Kursene bidrar til kunnskaper om hvordan man kan legge til rette for forebygging som også kan ha en behandlende effekt i forhold til sosial tilbaketrekning. Blant annet gjennom gode relasjoner mellom egne og andres barn og mellom en selv og andre.

Videoenes PowerPoint-presentasjon bygger på enkelte hendelser i Herbjørg Larsens og Asbjørn Hortmans livshistorier som handler om foreldre – barn – relasjoner, og pedagog - elev - relasjoner, og også relasjoner til andre familiemedlemmer, besteforeldre, søsken og andre barn, og mennesker man møter i samfunnet man lever i for øvrig. Beskrivelsene av hendelsene i livshistoriene som presenteres i PowerPoint-presentasjonene er Herbjørg Larsens og Asbjørn Hortmans fortellinger og viser våre subjektive opplevelser av ting som skjedde i familien, på skolen og fritiden i barndommen og ungdomsalderen. Ved tolkningene av hendelsene benyttes flere klassiske filosofiske teorier om normal utvikling som også gir et objektivt utenfra perspektiv på utviklingen slik det oppleves av de fleste. 

Hendelsene i livshistoriene viser hva som fører til økning og reduksjon av sosial tilbaketrekning i forbindelse med personlighetsutviklingen. Siden sosial tilbaketrukne barn «ikke gjør en flue fortred» og fordi det er antatt at sosial tilbaketrekning i barndommen har lite å si i et utviklingsperspektiv, har tidligere forskning og praksis vært mer opptatt av utagerende atferd enn sosial tilbaketrekning. I samsvar med nyere forskning på sosial tilbaketrekning viste Herbjørg og Asbjørn samtidig med sosial tilbaketrekning også utagerende atferd i forskjellige perioder av livshistoriene sine, Asbjørn i barndommen og Herbjørg i ungdomsalderen. Det impliserer at sosial tilbaketrekning hos enkelte personer kan være et resultat av mindre eller forskjellige sosiale og kulturelle erfaringer i sammenligning med andre, slik at det fører til individuelle forskjeller i kommunikasjonskompetanse, kommunikasjonsvansker, konflikter og utagerende atferd. Det impliserer også at det kan være vanskelig å vite hva som kommer først i en årsaksrekke av sosial tilbaketrekning, sosial isolasjon, kommunikasjonsvansker og utagerende atferd.

Etter videoen deles det ut spørsmål som foreldre, pedagoger, og andre kan samarbeide om å svare på. Noen av spørsmålene er filosofiske forskningsspørsmål som kan være vanskelig å svare på, mens andre spørsmål har svarene mer eller mindre direkte innebygd i seg og vil være lettere å svare på. Spørsmålene er deduktive ved at de tar utgangspunkt i beskrivelser og tolkninger av hendelser i livshistoriene. I et gruppearbeidet kan man også stille induktive spørsmål som tar utgangspunkt i eventuelle egne erfaringer med sosial tilbaketrekning hos egne eller andres barn, eller hos seg selv. 

For å bestille kurs, eller tilpasse kurset til dere når det gjelder, mat, lokaler, pris og lignende ta kontakt i chatten som også finnes i boblen nederst til høyre på siden. Prisen reduseres når dere disponerer egne lokaler og matservering selv. Ved påmelding kan dere også benytte påmeldingsskjemaet som finnes under linken øverst på siden.

Betal kurset inkludert lokaler og mat her:
















Før du deltar på kurs om innadvendthet for pedagoger og foreldre, anbefales det at du ser gratis grunnkurs om innadvendthet/sosial tilbaketrekning som du finner i videoen nedenfor.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar